Jan en Annie Romein-Verschoor deden het al eerder: ons cultureel erfgoed beschrijven aan de hand van erflaters. Deze cursus wil hetzelfde doen en zal in ieder geval het aantal van 36 van de Verschoors overtreffen. De komende vier jaar zullen vijf docenten elk acht keer twee erflaters belichten, en dan bij voorkeur twee die elkaars tegenpool waren. Zo ontstaat per periode een boeiend mozaïek van personen die elk op eigen wijze en op hun eigen gebied een grote rol hebben gespeeld.
De gehele cursus Erflaters van onze Beschaving gaat vier jaar duren en behandelt acht items:
Athene
Rome en Jeruzalem
Milaan, Constantinopel en Aken
Parijs, Venetië en Florence in de Renaissance
Classicisme in Londen, Parijs, Madrid en Amsterdam
Verlichting in Parijs, Wenen en Sint Petersburg
Romantiek en het Modernisme
De twintigste eeuw.
Deel 2
Rome en Jeruzalem
De eerste twee eeuwen van onze jaartelling beleefde het Romeinse Imperium een enorme bloei. Het rijk strekte zich uit van Engeland tot in Azië en Afrika. Vanaf keizer Augustus (27 v.Chr.) tot en met de dood van keizer Marcus Aurelius in 180 na Chr. heerste er een relatieve vrede, de ‘Pax Romana’. De politieke stabiliteit bevorderde handel en wetenschap en werd ondersteund door een efficiënt bestuurssysteem, ordelijke infrastructuur en een marsvaardig staand leger van meer dan dertig legioenen. De Europese intellectuele traditie, breed opgevat, vormt zich vanaf dat moment als een smeltkroes van idealen en denkpatronen die aan de ene kant van oorsprong Grieks-Romeins zijn en aan de andere kant van Joods-Christelijk afkomst. Dat anderen met name aan de randen van het rijk voor die vrede een vaak hoge prijs moesten betalen, blijkt uit de verwoesting van de tempel, het centrum van het joodse geloof, in Jeruzalem in het jaar 70. Het Amphitheatrum Flavium in Rome’s centrum werd er het zichtbare getuigenis van: betaald met de tempelschatten en gebouwd door joodse krijgsgevangen. Wanneer Lukas kort na 70 zijn evangelie schrijft, doet hij dat tegen de achtergrond van deze tempeltragedie en interpreteert hij Jezus’ kruisdood in het zicht van dat gebeuren: visioen van een rijk dat niet van deze wereld is.
Programma
Geschiedenis 10 en 17 februari
Literatuur 24 februari en 10 maart
Muziek 17 en 24 maart
Kunst 31 maart en 7 april
Filosofie 21 april en 28 april
De gehele cursus Erflaters van onze beschaving beslaat vier jaar en behandelt, na Rome en Jeruzalem, nog zes items:
Milaan, Constantinopel en Aken in de vroege Middeleeuwen
Parijs, Venetië en Florence in de Renaissance
Classicisme in Londen, Parijs, Madrid en Amsterdam
Verlichting in Parijs, Wenen en Sint Petersburg
Romantiek en het Modernisme
De twintigste eeuw