De mythe van Elsloo, een Limburgse Michelangelo in Rome en een reinigingsritueel in het Peelmoeras
In deze cursus worden drie belangrijke onderwerpen uit de Limburgse kunstgeschiedenis besproken en geanalyseerd. Het gaat daarbij – naast om de feitelijke achtergronden – vooral om de manier waarop hedendaagse kunsthistorici omgaan met kunst en kunstenaars uit het verleden. Moderne benaderingen zijn bijvoorbeeld het materieel-technisch onderzoek naar oude kunst en (internationale) netwerken van kunstenaars. Interessant aan deze cursus is, dat er recent belangrijk onderzoek is verricht naar de drie te behandelen onderwerpen. De cursusdocent is zelf als onderzoeker en/of publicist bij deze onderwerpen betrokken.
De drie cursusthema’s zijn:
a) De Meester van Elsloo: constructie en deconstructie van een Laatmiddeleeuwse
beeldhouwer uit Midden-Limburg. (16de eeuw)
b) Mathieu Kessels uit Maastricht-Baarlo-Rome en zijn belangrijke positie in het Europese
Neoclassicisme. (19de eeuw)
c) Joseph Beuys’ Aktion im Moor, een bijzonder ritueel in de Peel uit 1971, opgevoerd door een
van de belangrijkste exponenten van de moderne kunst. (20e eeuw)
Literatuur:
1. Jos Pouls, ‘Prachtig overzicht van de Meester van Elsloo. Expositie in het Bonnenfantenmuseum illustreert de deconstructie van een middeleeuws meester’, in Locus. Tijdschrift voor cultuurwetenschappen, 3 april 2019.
zie https://faculteit-c-en-r.foleon.com/locus/locus-actueel/de-meester-van-elsloo/
– Lars Hendrikman, De Meester van Elsloo. Van eenling tot verzameling (Maastricht/Zwolle 2019).
2. Jos Pouls, ‘Kessels. Europese kunstenaars uit ‘Limburg’ in de negentiende eeuw’, De Maasgouw 134, 2015 – 3, 110-122. [pdf beschikbaar]
3. Jos Pouls, ‘Een half uur lang de heiligste plek van de Peel: Aktion im Moor van Joseph Beuys’, in Locus. Tijdschrift voor cultuurwetenschappen, 4 juni 2019.
Zie https://locus.ou.nl/locus-dossier-culturele-plaatsen/joseph-beuys/