De autonome componist
Was het componeren vóór de Franse Revolutie een métier – de compositie was een in opdracht geschreven werk voor een speciale gelegenheid – in de negentiende eeuw schrijft de componist als vrij scheppend kunstenaar, vanuit een innerlijke noodzaak. Het gevoelselement in de muziek krijgt een heel andere lading. Niet langer wordt elk afzonderlijk deel van de compositie beheerst door een specifiek affect, maar iedere fase ontwikkelt zich door de persoonlijke expressie motivisch.
In deze cursus staat die ingrijpende verandering centraal. De schijnwerper richt zich op de specifieke aandachtspunten en de bouwstenen van de compositie. Details worden uitgelicht om vervolgens weer te verdwijnen in het grote geheel. Werken worden besproken in samenhang met de persoonlijke scheppingswereld van de betreffende componist, maar ook in samenhang met de veranderende tijdgeest. Middels verhalen en anekdotes wordt bovendien een beeld geschetst van de kunstenaar als persoonlijkheid. Tijdens de colleges zijn het informatieve deel en de te beluisteren (op de piano) gespeelde muziekstukken en cd-fragmenten gelijkelijk verdeeld.
Elke week staat een componist met een toonaangevend werk centraal. In de marge van deze compositie worden ook fragmenten van andere relevante werken behandeld en een aantal basale elementen uit de muziektheorie toegelicht
Programma:
Mozart Requiem
Beethoven 3e pianoconcert
Mendelssohn ‘Midsummernightsdream’
Schumann Pianoquintet
Brahms Finale uit de 4e symfonie