De ontwikkeling van de religieuze kunst in Limburg tussen 1918-1970 in relatie tot de Limburgse identiteit.
In deze cursus wordt de ontwikkeling van de Limburgse kunst en architectuur van de twintigste eeuw
geschetst en geanalyseerd. De docent is gezien zijn onderzoek en publicaties op dit gebied, goed thuis in deze materie. Hij vertelt het verhaal van de Limburgse kunstenaars die vóór de oorlog trots waren op hun katholiek-Limburgse worteling en veel in en rond kerken werkten ten behoeve van de katholieke gemeenschap. Daarna wordt vervolgd met de na 1945 inzettende ontwikkeling naar een meer open en modern kunstklimaat, waarin kunstenaars wilden aansluiten bij de landelijke ontwikkelingen (Aad de Haas, Amsterdamse Limburgers). Pas relatief laat, dat wil zeggen vanaf 1960, geven de Limburgse kunstenaars hun gewestelijke identiteit op – het ‘arcadische Limburg’ – en verbreken ze de enge band met de katholieke kerk. ’Limburg’ wordt artistiek onderdeel van Nederland en Europa.
‘verplicht’
– Jos Pouls, ‘Beeldende kunst in hoofdlijnen’, in P. Tummers e.a. (red.), Limburg. Een geschiedenis vanaf 1800, (Maastricht 2015) 155-195.
– Monique Dickhaut, Arcadië voorbij. Het Limburgse kunstdebat in de wederopbouwperiode (1945-1965) (Nijmegen, 2019).
‘Keuze’
– Jos Pouls (red.), Charles Eyck. Kunstenaar tussen vernieuwing en traditie (Maastricht, 1997).
– Jos Pouls, Ware schoonheid of louter praal. De bisschoppelijke bouwcommissie van Roermond en de kerkelijke kunst van Limburg in de twintigste eeuw (diss. KUN, Maastricht 2002).
– Jos Pouls, ‘Architectuur, een verkenning’, in P. Tummers e.a. (red.), Limburg. Een geschiedenis vanaf 1800, (Maastricht 2015) 195-239.
– Jos Pouls, ‘Werken aan een werkelijk vitale katholieke cultuur’. Cultuuraanbod in Rolduc tijdens het interbellum’, in Publications de la Société Historique et Archéologique dans le Limbourg 140 (Maastricht, 2004), p. 413-451.
– Jos Pouls, ‘De typologische en artistieke ontwikkeling van het heilig-hartbeeld in Limburg’, in P. Nissen en K. Swinkels (red.), Monumenten van devotie in Limburg. Kruisen, kapellen en vrijstaande heiligenbeelden in Nederlands Limburg (Zwolle, 2005), p. 65-93.
– Jos Pouls, ‘Identiteit in de Limburgse kunst van het interbellum. De casus Alphons Boosten’, Jaarboek van het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg. Studies over de sociaal-economische geschiedenis van Limburg deel LV-2010, p. 136-163 (Maastricht 2010).
– Jos Pouls, ‘Jean Adams (1899-1970), priester-kunstenaar in Midden-Limburg’, Trajecta. Tijdschrift voor de geschiedenis van het katholiek leven in de Nederlanden 19-20, (2010, verschenen in 2012), p. 359-389.
– Jos Pouls, ‘De verboden kruiswegen van Albert Servaes en Aad de Haas’, Streven (april 2015) 345-356.
– Jos Pouls, ‘Jos Stassen. Pleitbezorger van de vernieuwing van de kerkelijke kunst in Limburg’, in P. Mertens en L. Willems (red.), Mgr. Jos. Stassen veelzijdig cultuurdrager 1921-2001, (Sittard 2016) 119-139.
– Jos Pouls, ‘De eeuwige architectuur van Dom Hans van der Laan’, in Streven (website), 19 juni 2019. Zie: https://streventijdschrift.be/de-eeuwige-architectuur-van-dom-hans-van-der-laan/